Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wobec pierwszego odcinka drogi ekspresowej S11 od Kępna do Siemianic. Jest to jeden z trzech przygotowanych do realizacji fragmentów trasy pomiędzy Kępnem a początkiem obwodnicy Olesna. Kolejne dwa odcinki doczekają się takich samych wniosków jeszcze w pierwszej połowie 2025 roku.
To kolejny ważny krok w zadaniu, które ma połączyć cztery województwa. GDDKiA do 2030 roku planuje zakończyć budowę drogi między Kołobrzegiem, Koszalinem, Piłą, Poznaniem, Kępnem i aglomeracją śląską.
Cała wybudowana droga ma liczyć ponad 580 km długości, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km. Na ten moment kierowcom udostępniono ponad 150 km, wliczając przebieg obu dróg ekspresowych.
Dla pozostałych odcinków inwestycje są już realizowane lub są prowadzone prace przygotowawcze. Docelowo pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 ma zająć samochodem nieco ponad pięć godzin. Do Wojewody Wielkopolskiego wpłynął właśnie wniosek o wydanie decyzji ZRID w sprawie pierwszego odcinka S11.
Prace nad S11
Umowę na zaprojektowanie i budowę 12,5-kilometrowego odcinka S11 od Kępna do Siemienic podpisano w marcu 2024 roku. Jest to zadanie realizowane w systemie Projektuj i buduj. Właśnie zakończono opracowanie dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Pozytywna decyzja Wojewody Wielkopolskiego pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowlanych.
Odcinek zostanie w większości poprowadzony nowym śladem. Początek będzie stanowił połączenie z obwodnicą Kępna. Cała inwestycja położona jest w województwie wielkopolskim i omija takie miejscowości jak Słupia pod Kępnem, Łęka Opatowska, Opatów i Siemianice.
W ramach projektu planowana jest również budowa dziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt i budowa węzła drogowego Siemianice.
Trzy odcinki nowej S11
Odcinek S11, wobec którego złożono wniosek o decyzję ZRID, to
jeden z trzech fragmentów trasy, która ma połączyć Opolszczyznę z Wielkopolską. Dwujezdniowa droga ekspresowa od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna składa się z następujących odcinków realizacyjnych:
- koniec obwodnicy Kępna - Siemianice - 12,5 km,
- Siemianice - Gotartów - 22,7 km,
- Gotartów - początek obwodnicy Olesna - 10,5 km.
Łącznie powstaną tam cztery węzły drogowe. Poza wspomnianymi Siemianicami w pierwszym fragmencie, będą to węzły: Byczyna, Kluczbork Północ i Kluczbork Południe. Wszystkie odcinki mają być dostępne dla ruchu w 2028 roku.